före och efter tandställning



Jag har under ett tag att funderat på om jag vill visa bilder på mina tänder som dom såg ut före och under processen av tandställning och har nu beslutat mig om att jag ska visa. Jag kan om inte annat inspirera folk som har chans att få tandställning men som tvekar.




Såhär såg mina tänder ut ifrån första första början. Jag var då 10 år och tog röntgenbilder och där visade sig att min framtand som ännu inte kommit ut på bilderna var jättesne. Detta är svårt att förklara men om du håller handen framför dig med handflatan mot dig (vi säger att det är så tanden ska vara) vrid nu handen så handflatan är rakt mot vänster, så är det min tand var istället. Hänger ni med?



Jag fick då dra ut min mjölktand för att vi skulle kunna börja så fort som möjligt med att rätta till den tanden. (jag var sen med att tappa tänder)




Tyvärr har jag ingen bild på hur den tanden såg ut när den kom ut, utan jag har bara efter då dom rättat till den. Som ni ser på bilderna över hade jag bara "räls" på framtänderna och tanden rätta till sig förvånandes fort.



Detta är mina undertänder samtidigt som jag tog den bilden ovanför.

Emellan detta så har jag ju "vilat" tänderna och bara haft stöd på baksidan som håller fast tänderna på den platsen som tänderna då hade. Jag har också besökt tandläkaren för att dra ut tänder och dra upp nya, jag var som sagt väldigt sen med tänderna och hade också för liten munn för att alla tänder skulle få plats.

På höstterminen i 9an (2008) så fick jag sen räls på underkäken, det gjorde ont och va en plåga med alla skavsår i munnen. På höstterminen i 1an (2009) så fick jag min räls på överkäken, det kan jag säga gjorde ondare och det var verkligen inte skönt alla gånger. På slutet hade jag också en sorts tråd som skulle dra ihop gluggarna.



Jag tog bort både över och underkäken nära inpå julen 2010 och hade då alltså underkäken i ca 2 år och överkäken ca 1 år.
Detta är det slutliga resultatet och jag är hur nöjd som helst!!!! Så har ni chansen att få tandställning så ta den. Det är verkligen värt det trots smärtan osv. Jag är också säker på att ni kommer bli precis lika nöjda som jag är.

Kommentarer
Postat av: Yohanna

Oj shit vad läskigt :o



Är tänderna bra nu då?



SV: Tackar :) Hon är en äkta bondkatt ;)

2011-01-15 @ 15:45:09
URL: http://fireflybaby.blogg.se/
Postat av: Karin

Vilken skillnad. Blev jättefint :)

2011-01-17 @ 19:19:43
URL: http://bubbelsoda.blogg.se/
Postat av: Modemix

Oj vad ung du var när du fick din! Hade aldrig klarat av det som 10-åring, inte ens om det var på 2 tänder... Men jättefint blev det :D

2011-11-17 @ 23:06:07
URL: http://modemix.blogg.se/
Postat av: r o n j a v a r d e t !

hej, jag ska få tandställning om 2 veckor på framtänderna, är hur nervös som helst :(

2012-08-21 @ 11:32:39
URL: http://ronjavardet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0